• امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
    دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ... دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۲۴.۱۱.۹۵ - هیأت وزیران در جلسه ۳/۱۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۴۹۶۸/۹۴/ص مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۴ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به اس...
    قانون نحوه اجرای محکومیت‌ه... قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی  مصوب 1394 ۳۱.۰۳.۹۵ - ماده۱- هر کس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگری محکوم شود و از اجرای حکم خودداری کند، هرگاه محکومٌ‌به ع...
    متن کامل قانون‌ تامين‌ اجت... متن کامل قانون‌ تامين‌ اجتماعي ۲۹.۰۸.۹۴ - ماده 1- بمنظور اجراء و تعميم و گسترش انواع بيمه هاي اجتماعي و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه هاي ت‌مين اجتم...

    قانون گذاری مجلس برای بیمه راننده‌ها

    فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

    خانه ملت جلسه امروز خود را در حالی به پایان رساند که شاهد قانون گذاری مجلس برای بیمه راننده‌ها همچنین تذکر به عدم وصول طرح شفافیت مالی داوطلبان انتخابات بود.

    نشست علنی صبح امروز دوشنبه (25 آبان ماه 94) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست ابوترابی فرد نائب رئیس اول مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

    196 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 91 نماینده مجلس خالی بود.

    ادامه بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.

    *اسامی تاخیرکنندگان جلسه امروز

    اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

    1- کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود

    2- محمد دامادی نماینده مردم ساری

    3- دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی نماینده مردم بافق

    4- محسن صرامی فروشانی نماینده خمینی‌شهر

    5- محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان

    6- علیرضا محجوب نماینده مردم تهران

    * اقداماتی برای حل مشکلات بازنشستگان صندوق فولاد انجام شده است

    در ادامه کمال علیپورخنکداری نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به وضعیت بازنشستگان صندوق فولاد انتقاد کرد و اظهار داشت: 3 ماه قبل کارگروهی در مجلس توسط آقای ابوترابی‌فرد تشکیل شد تا بدین وسیله مشکلات بازنشستگان حل شود اما متأسفانه هنوز این افراد با مشکل روبرو هستند.

    وی افزود: 80 هزار نفر از بازنشستگان صندوق فولاد با مشکلات مالی روبرو هستند، امروز حدود یک هزار نفر از این افراد مقابل وزارت اقتصاد تجمع کردند اما متأسفانه دولت تاکنون حقوق حقه این بازنشستگان را پرداخت نکرده است.

    در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر علیپور توضیح داد: بحث حقوق بازنشستگان صندوق فولاد موضوع بسیار مهم و جزء دغدغه‌های اصلی نمایندگان است، البته جلسات متعددی برای حل مشکلات این حوزه برگزار و قدم‌هایی برداشته شده اما باید مشکل به صورت اساسی حل شود.

    *همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به بیمه وسایل نقلیه خود شدند

    سپس نمایندگان، جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده 2 این لایحه را به تصویب رساندند.

    به موجب مصوبه مجلس، همه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند، مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به مقدار مندرج در ماده 8 این قانون نزد شرکت بیمه‌ای که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی داشته باشد، بیمه نماید.

    همچنین در تبصره این ماده مقرر شد دارنده از نظر این قانون اعم از مالک و یا متصرف وسیله نقلیه است و هر کدام که بیمه‌نامه موضوع این ماده را تحصیل نماید تکلیف از دیگری ساقط می‌شود.

    خانه ملتی‌ها مصوب کردند که مسئولیت دارنده وسیله نقلیه در تحصیل بیمه‌نامه موضوع این قانون مانع از مسئولیت شخصی که حادثه منسوب به فعل اوست، نمی‌باشد. در هر حال خسارت واردشده از محل بیمه‌نامه وسیله نقلیه مسبب حادثه پرداخت می‌شود.

    *رانندگان مسبب حادثه مشمول پوشش خسارت‌های بدنی بیمه حوادث شدند

    بر همین اساس وکلای ملت، جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده 3 این لایحه را به تصویب رساندند.

    به موجب مصوبه مجلس، دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارت‌های بدنی واردشده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان مندرج در ماده 8 این قانون، بیمه حوادث اخذ کند. مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت یا دیه یا ارش جرح و هزینه معالجه آن می‌باشد. ضوابط مربوط به این بیمه‌نامه به پیشنهاد بیمه مرکزی به تصویب شورایعالی بیمه می‌رسد.

    نمایندگان مجلس با 129 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن علنی ماده 3 این لایحه را به تصویب رساندند.

    *مجلس حوادث و سوانح مورد اشاره در بیمه شخص ثالث را تعریف کرد

    در این میان، نمایندگان، جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده یک این لایحه را به تصویب رساندند.

    به موجب مصوبه مجلس، اصطلاحات به کار برده شده در این قانون دارای معانی به شرح ذیل است:

    الف: خسارت بدنی: هر نوع دیه یا ارش ناشی از هر نوع صدمه به بدن مانند شکستگی، نقص و از کار افتادگی عضو اعم از جزئی یا کلی ـ موقت یا دایم، دیه فوت و هزینه معالجه با رعایت ماده 36 این قانون به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون

    ب: خسارت مالی: زیان‌هایی که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود

    پ: حوادث: هر گونه سانحه ناشی از وسایل نقلیه موضوع بند (ث) این ماده و محمولات آنها از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی و یا انفجار یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیرمترقبه

    ت: شخص ثالث: هر شخصی است که به سبب حوادث موضوع این قانون دچار خسارت بدنی و یا مالی شود به استثنای راننده مسبب حادثه

    ث: وسیله نقلیه: وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی، شهری و بین شهری و واگن متصل یا غیرمتصل به آن و یدک و تریلر متصل به آنها

    ج: صندوق: صندوق تأمین خسارت‌های بدنی

    چ: بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

    ح: راهنمایی و رانندگی: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

    *مجلس جزای نقدی برای مالکان وسایل نقلیه مسبب حادثه فاقد بیمه‌نامه را تعیین کرد

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز دوشنبه پارلمان، در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری، خسارات وارد شده شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه با ماده 4 این لایحه موافقت کردند.

    براساس ماده 4 این لایحه، در صورت وقوع حادثه و ایجاد خسارت بدنی یا مالی برای شخص ثالث:

    الف- در صورتی که وسیله نقلیه مسبب حادثه، دارای بیمه‌نامه موضوع این قانون باشد، جبران خسارت‌های وارد شده در حدود مقررات این قانون برعهده بیمه‌گر است. در صورت نیاز به طرح دعوی درخصوص مطالبه خسارت، زیان‌دیده یا قائم‌مقام وی دعوی را علیه بیمه‌گر و مسبب حادثه طرح می‌کند. این حکم، نافی مسئولیت‌های کیفری راننده مسبب حادثه نیست.

    ب- در صورتی که وسیله نقلیه، فاقد بیمه‌نامه موضوع این قانون یا مشمول یکی از مواد مندرج در ماده 22 این قانون باشد، خسارت‌های بدنی وارده توسط صندوق با رعایت ماده 26 این قانون جبران می‌شود. در صورت نیاز به طرح دعوی در این‌خصوص، زیان‌دیده یا قائم‌مقام وی دعوی را علیه راننده مسبب حادثه و صندوق طرح می‌کند.

    پ- در صورتی که خودرو، فاقد بیمه‌نامه موضوع این قانون بوده و وسیله نقلیه با اذن مالک در اختیار راننده مسبب حادثه قرار گرفته باشد، در صورتی که مالک، شخص حقوقی باشد، به جزای نقدی معادل 20 درصد، در صورتی که مالک شخص حقیقی باشد به جزای نقدی معادل 10 درصد مجموع خسارات بدنی وارد شده محکوم می‌گردد. مبلغ مذکور به حساب درآمدهای اختصاصی صندوق نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و صددرصد آن به صندوق اختصاص می‌یابد.

    گفتنی است در جریان بررسی این لایحه، مهرداد بائوج لاهوتی و داوود محمدی پیشنهاد حذف بند (پ) این لایحه را مطرح کردند که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت.

    *شرایط ایجاد شرکت‌های بیمه‌کننده شخص ثالث مشخص شد

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه، ماده 5 لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را تصویب کردند.

    در ماده 5 این قانون آمده است که شرکت سهامی بیمه ایران مکلف است طبق مقررات این قانون و آیین نامه های مربوط به آن با دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون قرارداد بیمه منعقد نماید. سایر شرکت های بیمه متقاضی فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث می توانند پس از اخذ مجوز از بیمه مرکزی اقدام به فروش بیمه نامه شخص ثالث نمایند. بیمه مرکزی موظف است تقاضای شرکت های بیمه را بررسی نموده، در صورت انطباق وضعیت آنها با شرایطی که ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب شورای عالی بیمه می رسد، برای شرکت های متقاضی، مجوز فعالیت در رشته شخص ثالث صادر نماید. شرکت هایی که مجوز فعالیت در این رشته بیمه ای را از بیمه مرکزی دریافت می کنند، موظفند طبق مقررات این قانون و آیین نامه های مربوط به آن، با کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون قرارداد بیمه منعقد نمایند. ادامه فعالیت در رشته شخص ثالث هستند، منوط به اخذ مجوز از بیمه مرکزی حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون می‌باشد.

    توکلی در تذکری آیین‌نامه‌ای:

    *تصویب لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابات موجب آبروی دولت و مجلس می‌شود/ انتقاد از عدم اعلام وصول این لایحه

    پس از آن احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به هیأت رئیسه مجلس، اظهار داشت: روز گذشته دولت اعلام کرد که لایحه دوفوریتی شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات به مجلس تقدیم شده، اما هیأت رئیسه این لایحه را اعلام وصول نکرده است.

    وی افزود: هیأت رئیسه علت عدم اعلام وصول این لایحه را صف طولانی طرح‌ها و لوایح مجلس عنوان کرد، در حالی که لایحه دو فوریتی نباید در این صف نگاه داشته شود و باید به صورت فوری در دستور کار مجلس قرار داده شود.

    نماینده مردم تهران در مجلس همچنین تصریح کرد: تصویب لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات موجب آبروی دولت و مجلس می‌شود، تصویب این لایحه از فسادهای احتمالی جلوگیری می‌کند، لذا اگر مجلس در اعلام وصول این لایحه قصور کند یا نخواهد این لایحه به تصویب برسد، مورد اتهام قرار می‌گیرد که مخالف شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخابات نامزدهای مجلس شورای اسلامی است.

    وی یادآور شد: لایحه دائمی‌ شدن برخی مواد برنامه ششم توسعه نباید بر اساس لایحه تقدیم شود، زیرا دارای موضوعات متفاوتی است، حتی اگر به مجلس ارائه داده شود هم تنها نباید در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار داده شود، بلکه باید به کمیسیون‌های فرعی نیز ارسال شود.

    در ادامه ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر توکلی توضیح داد: آیین‌نامه اولویتی برای اعلام وصول لوایح نسبت به طرح‌ها قائل نشده، البته این موضوع در هیأت رئیسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت که برای اعلام وصول طرح یا لایحه‌ای که فوت مصلحت می‌شود، اقدام کنیم.

    وی در پاسخ به تذکر دوم توکلی نیز گفت: لایحه دائمی شدن برخی مواد قانون برنامه ششم به کمیسیون‌های فرعی نیز ارجاع خواهد شد.

    *تعیین ضوابط استفاده رانندگان از تخفیفات بیمه‌ای

    همچنین نمایندگان مجلس،  در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری، خسارات وارد شده شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه با ماده 6 این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن کلیه تخفیفاتی که به واسطه نداشتن حوادث منجر به خسارت در قرارداد بیمه وجود دارد، متعلق به فروشنده خودرو است.

    براساس ماده 6 این لایحه از تاریخ انتقال مالکیت وسیله نقلیه، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد بیمه موضوع این قانون به انتقال‌گیرنده منتقل می‌شود و انتقال‌گیرنده تا پایان مدت قرارداد بیمه، بیمه‌گذار محسوب می‌شود.

    در تبصره این ماده آمده است که کلیه تخفیفاتی که به واسطه نداشتن حوادث منجر به خسارت در قرارداد بیمه موضوع این قانون اعمال شده است، متعلق به انتقال‌دهنده است. انتقال‌دهنده می‌تواند تخفیفات مذکور را به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع، که متعلق به او یا متعلق به همسر، والدین، یا اولاد بلاواسطه وی باشد، منتقل نماید. آیین‌نامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد بیمه مرکزی و تایید شورای عالی بیمه به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

    *دارندگان وسیله نقلیه ایرانی باید هنگام خروج از کشور وسیله نقلیه خود را بیمه کنند

    در ادامه وکلای ملت، جزئیات لایحه بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را مورد بحث و بررسی قرار داده و ماده 7 این لایحه را به تصویب رساندند.

    به موجب مصوبه مجلس، دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی که از خارج وارد ایران می‌شوند در صورتی که خارج از کشور وسیله نقلیه خود را در مقابل خساراتی که بر اثر حوادث ناشی از ان به موجب بیمه‌نامه‌ای که از طرف بیمه مرکزی معتبر شناخته می‌شود بیمه نکرده باشند، مکلفند هنگام ورود به مرز ایران وسیله نقلیه خود را در قبال خسارت‌های بدنی و مالی که در اثر حوادث نقلیه مزبور یا محمولات انها به اشخاص ثالث وارد می‌شود حداقل به میزان مندرج در ماده 8 این قانون بیمه نمایند.

    خانه ملتی‌ها مقرر کردند همچنین دارندگان وسیله نقلیه ایرانی که از کشور خارج می‌شوند موظفند هنگام خروج با پرداخت حق بیمه مربوط، وسیله نقلیه خود را در مقابل خساراتی که بر اثر حوادث نقلیه مذکور در خارج از کشور به اشخاص ثالث ایرانی وارد شود حداقل به میزان مندرج در ماده 8 این قانون و نیز بیمه حوادث راننده موضوع ماده 3 این قانون بیمه نمایند. در غیر این صورت از تردد وسایل نقلیه توسط مراجع ذیربط جلوگیری می‌شود.

    نمایندگان مجلس با 126 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه علنی ماده 7 این لایحه را به تصویب رساندند.

    *پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ جلسه بعدی سه‌شنبه

    نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس پایان یافت.

    لاریجانی پیش از پایان گفت که جلسه بعدی پارلمان رأس ساعت 8 صبح فردا (سه‌شنبه) با بررسی دستور کار اعلام‌شده تشکیل می‌شود.

    وکلای ملت در این جلسه برخی از مواد لایحه بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

    برچسب ها:
    آخرین مقالات

    افزودن نظر


    کد امنیتی
    تصویر جدید

    مقالات حقوق بین الملل

    تفاوت بین حقوق نرم و لکسمرکاتوریا تفاوت بین حقوق نرم و لکسمرکاتوریا در مطالعه منابع حقوق تجارت بین الملل ما به دو اصطلاح soft law  و lex mercatoria   برخورد می کنیم . سافت لا به معنای حقوق نرم یا قوام نیافته می باشد و لکس مرکاتوریا به...

    قوانین و آئین نامه ها

    دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هیأت وزیران در جلسه ۳/۱۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۴۹۶۸/۹۴/ص مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۴ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مب...

    مقالات حقوق خصوصی

    خسارت ابعاد حقوقی بازداشت شدگان بی گناه خسارت ابعاد حقوقی بازداشت شدگان بی گناه اشخاصی که بی‌گناهند اما بازداشت شده‌اند، حق جبران خسارت مادی و معنوی دارند. امروزه بسیاری از کشور‌ها، جبران خسارت افرادی را که در بازداشت یا زندانی بو...

    مقالات جرم و جزا

    رویکرد مستقل حقوق کیفری به سایر قوانین و منابع غیرمدونه رویکرد مستقل حقوق کیفری به سایر قوانین و منابع غیرمدونه هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد مستقل حقوق کیفری به سایر قوانین و منابع غیرمدونه بود و به روش توصیفی تحلیل انجام شد. رویکرد مستقل حقوق کیفری به اندازه‌ی ا...