• امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
    دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ... دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۲۴.۱۱.۹۵ - هیأت وزیران در جلسه ۳/۱۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۴۹۶۸/۹۴/ص مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۴ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به اس...
    قانون نحوه اجرای محکومیت‌ه... قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی  مصوب 1394 ۳۱.۰۳.۹۵ - ماده۱- هر کس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگری محکوم شود و از اجرای حکم خودداری کند، هرگاه محکومٌ‌به ع...
    متن کامل قانون‌ تامين‌ اجت... متن کامل قانون‌ تامين‌ اجتماعي ۲۹.۰۸.۹۴ - ماده 1- بمنظور اجراء و تعميم و گسترش انواع بيمه هاي اجتماعي و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه هاي ت‌مين اجتم...

    زخم فسادها بر پیکره نظام وارد می شود

    فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

    آیت الله «صادق آملی لاریجانی» روز دوشنبه در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در سالن اجلاس سران این مطلب را بیان کرد.

    وی همچنین با تاکید بر اینکه برخورد با فساد تسامح پذیر نیست، گفت: تحقق فساد در جامعه با صرف برخورد قضایی قابل رفع نیست و باید همه در رفع آن بکوشیم.

    رییس قوه قضاییه ادامه داد: دستگاه های اجرایی که دچار این مشکل هستند باید با نظارت های طبیعی و بازرسی های قوی و پیشگیری، راه های فسادخیزی را ببندند و اینطور نباشد که چشم همه به قوه قضاییه باشد.

    آیت الله آملی لاریجانی گفت: دستگاه های اجرایی باید دقت کنند و حتی در برنامه های قوه قضاییه باید از فساد اجتناب شود و نطفه فساد را از بین ببریم.

    وی به پرونده فساد سه هزار میلیاردی اشاره کرد و گفت: این پرونده را به عنوان یک مورد پیگیری می کنیم و خیلی صریح نظر قوه قضاییه را اعلام کرده ایم، اما ماحصل چند سال گرفتاری قوه بود. بیش از 60 کیفرخواست صادر شد و هنوز در مورد مجرم اصلی جنبه مالی آن مشخص نشده است. این علاوه بر صدماتی است که به بدنه حاکمیت زده شده است.

    رییس دستگاه قضا ادامه داد: باید منشا چنین فسادهای در بانک ها و برخی وزارتخانه را ببندیم زیرا نظارت کافی روی بانک ها نیست. سیستم ما باید بگونه ای باشد تا لطمات امنیتی، اجتماعی و فرهنگی و حتی لطمات اقتصادی به بار نیاید.

    *** تشدید نظارت ها و برخوردها

    رییس دستگاه قضا تاکید کرد،علاوه بر اینکه در اصل نظارت کوتاهی می کنیم در برخورد با مجرم هم همین طور است و این مساله مشکل زایی در رفع فساد است.اگر ما در برخورد با مفسد تسامح کردیم باید بدانیم مبارزه با فساد به جایی منتج نمی شود.

    آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد، مقام معظم رهبری توجه به این موضوع دارند که برخورد با مفسد باید قاطع و بازدارنده باشد. در همین فساد سه هزار میلیاردی می گفتند قوه قضاییه توانایی برخورد ندارد و برخی رسانه ها این مساله را سیاه نمایی می کردند.

    نامبرده افزود، در همین پرونده برخی از مدیران یکی از وزارتخانه ها مبلغی را گرفت که با وی برخورد شد و چه وساطت هایی شد که این آدم خوبی است و برای کار فرهنگی گرفته و افرادی با نیت خیر وساطت می کردند. کسی که مسوول یک وزارتخانه است چرا اقدام به کار اینچنینی می کند. واقعا لزومی دارد مدیرکل یک وزارتخانه به عنوان کار فرهنگی پول از طرفی بگیرد.

    وی با اشاره به این که این نباید فریب این مطالب را خورد، خاطر نشان کرد، البته تشدید مبارزه آثاری دارد. همیشه نظرم این است که ما باید در بحث نظارت ها تشدید کنیم و تا این کار اجرایی نشود بازدارنده نخواهد بود.

    رییس قوه قضاییه تصریح کرد، این همایش ها جلوی فساد را نخواهد گرفت کاری که باید انجام شود این است که همه مسوولان دست در دست هم بدهند تا با مفسدان برخورد مناسب داشته باشیم.

    وی ادامه داد، کسی که به اعتماد مردم خدشه وارد می کند باید مورد مجازات قابل و مناسب بازدارنده قرار گیرد.

    ** مبارزه با فساد تشدید شود

    رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در بحث مبارزه با فساد باید اقدامات تشدید شود، افزود: در همه دستگاه ها و نهادها، شفاف سازی مانع بروز فساد می شود و هرچه دست واسطه ها را کوتاه کنیم، جلوی فساد را گرفته ایم.

    آیت الله آملی لاریجانی گفت: در قوه قضاییه بحث پیشخوان های الکترونیک را راه اندازی کردیم و هنوز در اول راه هستیم، اما امیدواریم جلوی بسیاری از این واسطه ها را بگیریم و دستگاه های اجرایی نیز همین طور این اقدام را داشته باشند.

    رییس قوه قضاییه افزود: یکی از نکاتی که می شود به آن توجه کرد این است که ما در دستگاه های اجرایی که گاهی تعدد استعلامات از ادارات مختلف دارند و خود منشا فساد است و کسانی که در مسند قدرت هستند بگونه ای عمل کنند که جا برای فساد نباشد و رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهوری آقای جهانگیری که همیشه اهتمام ویژه هم دارند، روی این مساله کار کنند.

    آیت الله آملی لاریجانی افزود: یکی از کارهای خوب این است که باید کاری کنیم که نتوانند اقدام برای جرم کنند.

    رییس دستگاه قضا گفت: موسساتی مانند بانک، بیمه و وزارتخانه هایی که به نحوی با مسایل مالی سرو کار دارند به نظارت بیشتری نیاز دارند.

    ** زخم فسادها بر پیکره نظام وارد می شود

    آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر افزایش نظارت بر بانک ها و نظارت بانک ها بر مجموعه خود ادامه داد: زخم فسادها بر پیکره نظام وارد می شود، بنابراین انسان نباید دوباره از سوراخی گزیده شود.

    وی گفت: نظارت بر بیمه ها، بانکها و سازمان های مالی باید بیشتر شود، زیرا در این جاها پیشتر هم لطمه خوردیم، بنابراین تکرار آن قابل قبول نیست.

    آیت الله آملی لاریجانی بر اطلاع رسانی دقیق درباره فساد اداری تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی مسوولان آمار جدیدی ظرف چند روز اخیر داده اند که این مساله ممکن است مساله اختلاس را دوباره به ذهن های مردم آورد.

    رییس قوه قضاییه با تاکید بر پرهیز از فضاسازی ها درباره فساد ادامه داد: باید اجتناب از مفاسد اجتماعی را به عنوان یک هدف دینی، ملی و وظیفه عمومی در میان مسوولان و غیرمسوولان قرار دهیم تا تبدیل به وسیله ای سیاسی نشود.

    وی افزود: مساله مبارزه با فساد، ظاهری روشن دارد، اما نباید سیاه نمایی شود. همه می دانید، نسبت به دولت قبل یکی از منتقدترین ها بودم و پای هزینه های آن هم ایستادم.

    ** پرهیز از سیاه نمایی ها در مقابله با فساد

    آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به پرهیز از سیاه نمایی و تبلیغ برای مقابله با فساد افزود: نباید همه مفاسد را بر گردن دولت قبلی انداخت، همه در معرض امتحان هستیم، قوه مجریه، قضاییه و مقننه باید برای خدا و مردم مبارزه با فساد را انجام دهیم، از این رو از هرگونه تبلیغ و سیاه نمایی دولت ها خودداری شود.

    وی با تاکید بر نقد عادلانه و منصفانه و بدور از سیاه نمایی در بحث سیاست خارجی و امور داخلی گفت: باید خطاها تذکر داده شود، نباید هر کس که روزنامه ای دارد، حرف های خلاف واقع بزند، زیرا سیاه نمایی نوعی بیماری است، آثار مخرب اجتماعی در پی دارد و اعتماد را از همه سلب می کند.

    رییس قوه قضاییه با بیان اینکه از غلو در این مسایل پرهیز شود افزود: این مساله نیز آثار مخرب دارد و در روحیه کارمندان اثر سوء می گذارد.

    وی ادامه داد: در بحث اختلاس سه هزار میلیاردی برخی مسوولان بانک ها می گفتند همه ما را متهم می کنند، در بحث دستگاه های اجرایی قضایی نباید فساد بزرگنمایی شود.

    ** مبارزه با فساد اقدامی فراقوه ای است

    آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مبارزه با فساد کار فراقوه ای است، ادامه داد: باید همه قوا دست در دست هم دهند و مردم نیز همانطور که در ابتدای انقلاب در ریشه کن کردن منافقین به میدان آمدند، در این امر نیز کمک کنند. آنها اگر فسادی را در جایی مشاهده می کنند باید به دستگاه های نطارتی اعلام کنند.

    وی ضمن توصیه به تقوای الهی گفت: تقوا فضیلتی است که باید به آن توجه شود بخصوص ما که کشوری مسلمان هستیم، هرچند این پدیده در میان غیر مسلمانان نیز حرام است.

    رییس قوه قضاییه تصریح کرد: در صورتیکه بخواهیم با فساد مبارزه کنیم، فقط نظارت های خارجی فیزیکی نمی تواند مانع این کار شود، بلکه باید یک مانع درونی نیز وجود داشته باشد.

    وی به ظرفیت عظیم فرهنگی، اخلافی و دینی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این دو را فراموش کرده ایم، در حالیکه استفاده از این ظرفیت کتاب خدا و سنت پیامبر راهگشاست.

    آیت الله آملی لاریجانی تذکر معنوی را برای همه فرض دانست و افزود: تمام مسوولان، مدیران میانی، کارگزاران و همه مردم باید همواره خود را خطاب قرار دهند و مسایل روز مره، آنها را مشغول به خود نکند، یعنی باید زمانی را به خود اختصاص دهیم.

    رییس قوه قضاییه تذکر را راه اجتناب از گناه و فساد دانست و گفت: شفاف سازی و کوتاه کردن دست واسطه ها به سلامت اداری کمک می کند.

    برچسب ها:
    آخرین مقالات

    افزودن نظر


    کد امنیتی
    تصویر جدید

    مقالات حقوق بین الملل

    تفاوت بین حقوق نرم و لکسمرکاتوریا تفاوت بین حقوق نرم و لکسمرکاتوریا در مطالعه منابع حقوق تجارت بین الملل ما به دو اصطلاح soft law  و lex mercatoria   برخورد می کنیم . سافت لا به معنای حقوق نرم یا قوام نیافته می باشد و لکس مرکاتوریا به...

    قوانین و آئین نامه ها

    دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هیأت وزیران در جلسه ۳/۱۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد شماره ۴۹۶۸/۹۴/ص مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۴ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مب...

    مقالات حقوق خصوصی

    خسارت ابعاد حقوقی بازداشت شدگان بی گناه خسارت ابعاد حقوقی بازداشت شدگان بی گناه اشخاصی که بی‌گناهند اما بازداشت شده‌اند، حق جبران خسارت مادی و معنوی دارند. امروزه بسیاری از کشور‌ها، جبران خسارت افرادی را که در بازداشت یا زندانی بو...

    مقالات جرم و جزا

    رویکرد مستقل حقوق کیفری به سایر قوانین و منابع غیرمدونه رویکرد مستقل حقوق کیفری به سایر قوانین و منابع غیرمدونه هدف از پژوهش حاضر بررسی رویکرد مستقل حقوق کیفری به سایر قوانین و منابع غیرمدونه بود و به روش توصیفی تحلیل انجام شد. رویکرد مستقل حقوق کیفری به اندازه‌ی ا...