طلاق وپیامد های آن

چاپ

بیائید به این تراژدی گوش دهید که با فروپاشی خانواده وصیغه طلاق فصل سرد وخموش تنهائی آغاز میشود وبساط گرم کانون خانوادگی در هم میریزد ودر میان این غوغا وهیاهوی تاسف بار ودر برابر این تندباد سخت وسهمگین، کودکان معصوم وبیگناه بیش از همه قربانی این تراژدی غم انگیز میشوند وبا تجربه اولین تازیانه های تلخ زندگی،واژه های زیبای پدر ومادر ویا عبارتی ((بابا ومامان))خانه وکاشانه در آشیانه ودل وذهن کوچکشان رنگ میبازد!!!

آنان که روزگاری در میان فریاد وهلهله وشادی خود ودیگران میرفتند تا به ساختن فردائی روشن در کنار هم خوبی ها وزیبایی های زندگی را معنای دیگری بخشند امروز سرگشته وخصمانه،غریبانه رودر روی یکدیگر قرار گرفته وهر یک دیگری را مقصر قلمداد میکند ومسبب اصلی میداند.

فضای خانه سکوت وبی روح است،فاجعه از راه میرسد،همدلی وصمیمیت وصداقت کم رنگ تر وبی رنگ شده وبا فرو ریختن همه باور های زیبا وکاخ آرزوها،نگاه بیگانه ورمز تلخ جدائی در فضای سرد وخموش خانه فریاد تنهائی میزند.

با کمال تاسف باید بگویم با توجه به تجاربی که در دوران قضاوت خود به ویژه در این گونه دعاوی دارم به جرات میگویم که ابتدا حریم امن ومقدس خانواده با سوءظن،بد بینی،توهین،خیانت،خود خواهی،لجبازی ودروغ های مکرر شکسته شده کینه وعداوت آغاز ووقتی حریم شکسته شد همه چیز پایان می یابد ودر گورستان ندامت وجهالت مدفون میگرددد.

در راهروهای دادگستری ودر مقابل دادگاههای خانواده زنان ومردانی را با چهره های در هم ومضظرب خواهید دید که بی صبرانه به دنبال رهایی از این بن بست وفراراز تلخی ها وخستگی هایی که زندگی را به کامشان تلخ نموده است میباشند وباز چهره های پریشان مراجعانی را که سر در گریبان وبهت زده بر روی نیمکت های سرد وبی روح رنگ ورو رفته راهرو به انتظار نوبت نشسته اند وبه فردای تاریک ومبهم خویش می اندیشند که بیش از هر چیز نظر شما را به این چهره های غمگین وافسرده جلب مینماید.

اینگونه افراد در برابر سئوال خبر نگاران وکارشناسان ومددکاران که چه عاملی مسبب این اختلاف ونهایتا متارکه شده است،با عنوان نمودن مسائلی چون عدم تفاهم اخلاقی واختلافاتت خانوادگی،تحصیلی ،مشکلات اقتصادی ونظایر آن مواجه خواهند شد،در حالی که معتقدم زندگی گذشت از  جانب طرفین،اغماض از بعض مسائل پیش پا افتاده،تحمل وصبر در مقابل نا هماهنگی های جزئی،چشم پوشی از زرق وبرق دنیوی،تفکر واندیشه در فردای بچه ها و...میتواند موجبات اطفای آتش خشم ورفع غائله از این مصیبت گردد.

اسلام زناشوئی را پایه هستی وتنها راه برای آبادانی جهان میداند وسفارش میکند که در تشکیل خانواده اختیار کامل ورضایت طرفین باید رعایت شودوخطاب به مرد ها تاکید میکند((خیرکم عندالله خیرکم لاهه))یعنی بهترین شما در برابر خدا،بهترینتان نسبت به خانواده است ونیز به زنان تذکر داده است که ((ان رضاالزوج من رضاءالله))یعنی خشنودی شوهر از رضایت خداست.

پدیده طلاق هم از بعدکمی وهم از بعد کیفی بر جمعیت یک جامعه تاثیر منفی میگذارد وسبب میشود تا فرزندانی محروم از عواطف نعمات خانواده تحویل جامعه شوند که مسلما با مشکلات روانی بسیاری مواجه خواهند شد.

در خاتمه معتقدم که کارشناسان حقوقی واجتماعی،رسانه هی گروهی،مطبوعات وهمه مردم به یاری یکدیگر وبا تغییر نگرش های غلط در جامعه نسبت به طلاق،زمینه ادامه یک زندگی مستقل وسالم را در صورت جدائی ومفارقت زوجین ایجاد نمایند.

هو معکم اینما کنتم

نوشته : استاد منوچهر قوامی - وکیل پایه یک دادگستری


برچسب ها:
آخرین مقالات